Znaleźliśmy mieszkanie, które nam pasuje, wspaniałą działkę w lesie albo chętnego na zakup garażu. Jednak zanim przywitamy się z nowym lokum albo dopływem dodatkowej gotówki, musimy udać się do notariusza, by wszystkim naszym działaniom nadać prawny wydźwięk. Po pierwsze, musimy do notariusza zabrać pakiet potrzebnych dokumentów. Jeśli jesteśmy właścicielem danej nieruchomości, musimy zaopatrzyć się przede wszystkim w akt własności, księgę wieczystą, wypisy z rejestru gruntów, plan zagospodarowania przestrzennego, dokumenty podatkowe i finansowe nieruchomości. Kiedy wszystkie dokumenty trafią do notariusza, obie strony transakcji podpisują akt notarialny. Jest do dokument, który sporządza albo notariusz, albo asesor notarialny, a za granicą również konsul. Akt notarialny jest potwierdzeniem dokonania czynności prawnej, czyli w tym wypadku kupna-sprzedaży danej nieruchomości. Dzięki temu przy jakichkolwiek problemach można odwołać się do instancji prawnych. Przed podpisaniem przez sygnatariuszy każdy akt powinien być przeczytany na forum przez notariusza, który sprawdza poprawność dokumentu i upewnia się, że obie strony zrozumiały jego treść. Jeden egzemplarz podpisanego aktu notarialnego pozostaje w biurze notariusza, po jednym odpisie od aktu bierze każda z zainteresowanych stron.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Leave a Reply